# Orígens. A finals del segle XIX els espectacles de màgia, el còmic, el cinema i l'experimentació dels artistes de les avantguardes, van donar lloc a les primeres animacions. Els pioners: Arthur Melbourne-Cooper, Segundo de Chomón, James Staurt Blackton, Emile Reynaud, Georges Méliès, Emile Cohl, Windsor McCay...
# Però... Què és l'animació? L'animació és la re-creació del moviment. Un miratge. Una seqüència d'imatges fixes que en projectar-se successivament generen il·lusió de moviment. I què podem animar?? Animació de dibuixos, amb siluetes retallades, sobre pel·lícula, amb sorra, pintura, ninots... Qualsevol objecte/material pot animar-se. Fins i tot podem animar persones!
# L'stop-motion. Aquesta tècnica consisteix a capturar el moviment d'una figura en posicions consecutives. Cada posició, un fotograma. Per a realitzar animació stop-motion, cal:
+ Material i eines per construïr personatges i decorats.
+ Un espai prou gran, buit... i tranquil!!!
+ Una taula.
+ Una càmera fotografica amb trípode.
+ Il·luminació al gust. (Recomano flexos i llums de pinça)
+ Un ordinador.
+ Programari d'edició de vídeo i tractament de la imatge.
# Principis bàsics* El moviment i comportament dels cossos està condicionat per l'efecte de la gravetat, del fregament i d'altres poders naturals. Aplicar algunes de les lleis que regeixen la física, enriquirà les nostres animacions. Què cal saber de les Lleis de Newton?
:o L'estat de repòs o el moviment d'un cos només pot variar per acció d'una força exterior. El cos es mourà segons la línia recta de la força aplicada, llevat que altres forces intervinguin per canviar aquesta direcció.
:o Cada acció provoca una reacció igual i en sentit contrari.Fases i característiques del moviment:
1. ANTICIPACIÓ Qualsevol moviment s'inicia amb un petit impuls en direcció contraria. Aquest gest capta l'atenció de l'espectador i reforça l'acció principal.
2. ACCIÓ Per a que el moviment flueixi amb naturalitat, es segueix una trajectòria corba o un patró d'ona; acompanyant (amb retard) l'acció principal d'accions secundàries. També es fa servir el recurs de la COMPRESSIÓ, EXTENSIÓ I DEFORMACIÓ: Quan apliquem una força a un objecte, aquest experimenta una deformació. L'objecte recupera la forma original en quedar allibera't de la força.
3. REACCIÓ L'acció principal s'atura amb una altra de més subtil o violenta i en direcció contraria.
* Aquests principis són un referent a tenir en compte, no una norma. El moviment ha de ser expressiu, ha de conferir vida als personatges.
PRÀCTICA Fent ús de l'aplicació Flipbook, feu una de les següents animacions... NOMÉS una! Si a més d'aquesta, voleu fer una animació lliure, endavant! En acabar guardeu l'animació i envieu-me per correu electrònic l'enllaç resultant. Opcions: un petard que explota, un raig que il·lumina la nit, la flama d'una espelma, una fulla que cau de l'arbre, una bandera que es belluga, una pilota botant.